Hur läser man kantens kritik av det rena förnuftet?

Om du läser Prolegomena
Om du läser Prolegomena och tror att han skäller upp fel träd, skjut upp kritiken.

Många nykomlingar i västerländsk filosofi har svårt att läsa Kritiken av ren förnuft, och det är verkligen en mycket svår bok. Men faktum är att allt är meningsfullt, inte bara på ett smidigt verbalt sätt utan också logiskt - och när du väl är van vid vissa idiosynkrasier (särskilt de gammaldags skolastiska termerna och den till synes konstgjorda organisationen av texten) kommer du att bli väl kunna själv ta reda på vad Kants poäng var, och om han verkligen gjorde dem. Här är några tips som hjälper dig att komma igång med ett minimum av smärta och förvirring.

Steg

1. 1
    Läs prolegomena först eller samtidigt. Den boken, som är både tydlig och kort, är Kants egen redogörelse för vad Kritiken var tänkt att åstadkomma och vad som fick honom att skriva den. Om du läser Prolegomena och tror att han inne på fel spår, skjuta upp Kritiken... tills du ändrar sinne. (Den sista biten inte gäller för personer som tar en klass, förstås.)
  2. 2
    Överväg att läsa kantens föreläsningsanteckningar om logik. De kan vara överraskande användbara eftersom de visar hur han trodde att filosofisk tanke borde organiseras och uttryckas. Oavsett om du tar hans "logiska metod" på allvar, förnekar ingen att Kant tog det väldigt seriöst, och när du väl känner igen det i Kritiken blir många avsnitt mycket lättare att följa.
  3. 3
    Förvänta dig inte en djup andlig eller estetisk upplevelse. Kant var en utmärkt filosof, men han försöker inte ta dig till en högre nivå här eller till och med att underhålla dig. Alls.
    Många nykomlingar i västerländsk filosofi har svårt att läsa Kritiken av ren förnuft
    Många nykomlingar i västerländsk filosofi har svårt att läsa Kritiken av ren förnuft, och det är verkligen en mycket svår bok.
  4. 4
    Välj din text med försiktighet. Förkortningar är frestande, men varje mening i originalet finns av en anledning. Se till att du har hela texterna till både första och andra upplagan.
  5. 5
    Hoppa inte över introduktionen. Nyckelanspråk görs där och nyckeltermer definieras. Från och med det första kapitlet i huvudtexten ("Transcendental Aesthetic") kan det kännas som att springa först in i en tegelvägg. (Det är okej att ignorera förordet vid första behandlingen.)
  6. 6
    Läs varje ord av de delar du läser. Det är möjligt att bläddra igenom ett av Kants argument och få en exakt känsla för innebörden, men detaljerna i argumentet spelar roll, eftersom han ofta vädjar till dem senare - och också för att han försöker bevisa sina teser, inte för att gör dem tilltalande eller vila dig till att anta dem oavsiktligt.
  7. 7
    Läs för sammanhang och betoning: menar Kant " grenrörets syntetiska enhet", "grenrörets syntetiska enhet " eller " grenrörets syntetiska enhet "? Det är inte så att begreppen är olika, men författaren pekar på något annorlunda om konceptet beroende på var och hur han använder frasen. Ta fraserna, meningarna, styckena ur sitt sammanhang och de låter alla som samma typ av ihåliga, pretentiösa, trångsynta nonsens, men i själva verket finns det en tråd av logiska kopplingar som de alla hänger ihop som mer än summan av deras delar.
    Med det första kapitlet i huvudtexten ("Transcendental Aesthetic") kan det kännas som att springa först in
    Från och med det första kapitlet i huvudtexten ("Transcendental Aesthetic") kan det kännas som att springa först in i en tegelvägg.
  8. 8
    Läsa högt! Tro det eller inte, det här kan hjälpa dig att spåra den tråden av argument, främst genom att hitta den plats där tonvikten faller.
  9. 9
    Fråga allt du läser. Du kommer vanligtvis att finna att uttalandet var motiverat tidigare (eller i vissa fall kommer att förklaras i nästa stycke). Detta är inte bara det säkraste sättet att läsa en bok om västerländsk filosofi, utan det är det bästa sättet att återställa de logiska kopplingarna i texten när du har tappat ur dem, vilket ofta kommer att hända.
  10. 10
    Anteckna. Detta är förmodligen självklart.

Tips

• Den Kritik av det rena förnuftet var bara den första (även om längsta) i en serie av systematiska arbeten beskriver Kants mogen filosofi. Den moralfilosofi som beskrivs i kapitlet "Kanon av ren förnuft" förklarades senare mer ingående i grundarbetet för moralens metafysik och kritiken av praktisk förnuft. "Systemet med principer" följdes upp i de metafysiska principerna för naturvetenskap. Slutligen kritiken av dom,som uppenbarligen inte var en del av Kants ursprungliga plan men som han trodde var nödvändig för att fylla ett gap i systemet, är en grundtext för den moderna studien av estetik och innehåller också ett avsnitt om användning av teleologiska principer inom vetenskapen. Så om du är en av de människor som når sidan A855 / B883 och önskar att det var mer, oroa dig inte! (De flesta råd på den här sidan gäller naturligtvis också för dessa andra böcker, och vissa är mer tillämpliga.)
Kritiken om ren förnuft var bara den första (men den längsta) i en serie systematiska verk som beskriver
Kritiken om ren förnuft var bara den första (men den längsta) i en serie systematiska verk som beskriver Kants mogna filosofi.

Varningar

• Det diskuteras vilken engelsk översättning som är bäst att använda, men det viktigaste är att ingen av dem kan vara perfekta, eftersom det finns platser i den tyska texten där rimliga översättare gör väsentligt olika val. Om du är djupt in i kritiken men inte kan arbeta effektivt från det tyska originalet (som finns online vid universitetet i Bonn, förutom flera tryckta utgåvor), kan du komma överens genom att jämföra olika översättningar. Om du bara kan gå med en, är Mueller-översättningen förmodligen den bästa kompromissen mellan trohet och läsbarhet, men de andra (Kemp Smith, Wood-Guyer, Pluhar) har sina fördelar. Meiklejohns översättning, förutom att vara den löstaste, inkluderar inte det första upplagamaterialet som togs bort - och inte allt ersattes - för den andra upplagan 1787.
  • Bli inte en vev! Med någon rimlig standard har något värdefullt filosofiskt arbete utförts under de senaste två hundra åren, även om olika människor kanske inte håller med om vad det är. Det finns många anledningar, några av dem bra, varför moderna filosofer inte pratar om Kant hela tiden. När du är helt nedsänkt kan det vara svårt att komma ihåg det. Men att spåra historien om Kants inflytande på hans samtida och efterträdare - Frederick C. Beisers The Fate of Reason är ett bra ställe att börja på - kommer att hjälpa dig att försäkra dig om att du inte är den enda person som någonsin har förstått honom, och han har inte varit det helt försummat sedan dess.

Frågor och svar

• Tror du verkligen att Kant var "en utmärkt författare"? (När jag läser originaltysken som modersmål får jag tvärtom intrycket.)
    Det är en öppen fråga. Vissa tycker att Kant var en utmärkt författare medan andra kanske tyckte att hans skrivande var dåligt. Den viktigaste frågan är inte så mycket vältalig eller smart hans skrivstil, det handlar om hans tänkande och de idéer han kom på som många sedan dess har funnit övertygande.